
Film Bilgileri
Yönetmen: Alejandro González Iñárritu
Senaryo: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Armando Bo
Oyuncular: Edward Norton, Michael Keaton, Zach Galifianakis
Yapım Yılı: 2014 - 2015
Tür: Komedi, Dram
Doğruluk mu, cesaret mi? Alejandro Gonzales Inarritu’nun çok ses getiren son filmi Birdman, temel olarak bu soruyu soruyor. Mizahi yönünü kaybettiğinden yakınan bir yönetmenin eseri Birdman -veya cahilliğin umulmayan erdemi. Soracağı soruyu da Raymond Carver’ın o pek ünlü şiirini daha ilk saniyelerinde harf harf önümüze sererkek belli ediyor:
buldun mu, her şeye rağmen?
Buldum.
Ne ummuştun?
Umduğum kendime sevilmiş denmesiydi,
Kendimi sevilmiş hissetmekti yeryüzünde.(*)
Inarritu, yıllar önce oynadığı birkaç film ile bir süreliğine şöhret kazanmış fakat sonraları Broadway’in küçük bir tiyatrosunu satın alıp kendi oynayıp yönettiği bir oyun ile ayakta kalmaya çalışan Riggan’ın hikayesini anlatıyor. Carver’ın o pek yalın haliyle kaleme aldığı şiir, Riggan’ın hayattan umduğu şeyin yanıtını veriyor: Sevilmek. Birdman, sevmek konusunda güçlük çeken ve sevgiye (muht)aç bir adamın son çırpınışlarının perdeye dökümü kısaca. Riggan kıskanç bir adam: Altın çağını yaşadığı dönemde onunla birlikte şöhret basamaklarını bir bir çıkan ve hala zirvede olan yıldızları kıskanıyor, oynadığı tiyatro oyununda başrol hala kendisi olmasına rağmen sergilediği performans ile seyircinin ilgisini daha fazla çeken iş arkadaşını kıskanıyor, sevgiden mahrum bıraktığı kızını kıskanıyor ve en önemlisikendini kıskanıyor. Bir zamanlar kolayca tırmandığı tepelerden yuvarlanmış olmak onun felsefesi ile uyumlu değil. Böylece bir oyuna girişiyor Riggan: Ya doğruyu seçip zavallı yaşantısına devam edecek ya da cesur davranacak.

Film sırasında günümüzün popüler sinema ikonlarının adı sıkça geçiyor. Özellikle süper kahraman filmlerinde seyrettiğimiz oyuncular bu durumdan nasiplerini bolca alıyorlar. Bunun yanında sosyal medyanın hayatlarda edindiği yerin durumu filmde unutulmamış. Kara-mizah sınıfındaki bir film için günümüzün tüm yaptırım uygulayan tüketim araçları yaratıcı bir çerçevede filme yedirilmiş.

“Birdman”in en can alıcı tarafını söyleme zamanı geldi. Film baştan sona tek kamera akışında devam ediyor! Kamera gecişi sadece bir kez oluyor. Yaklaşık bir haftalık süreci bizlere gösteren filmin nasıl tek bir kamera açısı ile bunu anlattığını filmi seyretmeden anlamak neredeyse imkansız. Bu teknik sayesinde filmdeki zaman gecişleri başka bir hava yakalıyor. Kameranın bir sahneden bir sahneye doğru ilerlerken zaman kavramının olmamasının getirdiği sürpriz beklentisi beni eğlendirmeyi başardı.
Yorum Gönder